Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Försäkring | Fartygsutrustning

Dåligt underhåll bakom maskinskador

Fyrtaktare har fler skador än tvåtaktare och v-motorer har 42 procent högre kostnader än raka motorer. Det visar Swedish Club i sin andra rapport om P&I-klubbens maskinskador.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Jaså besättning är det fel på!!! Man får vad man betalar för dvs man kan inte ersätta mångårig erfarenhet med kortsiktiga ekonomiska hänsyn. Klassen säger här i texten ovan att maskinexperter från land skall anlitas mer. Alltså skall man inte göra tvärtom för att spara in den kostnaden eller? Det kanske är en beräknad risk eller man kanske skulle vidar utbilda personal mera dvs se det som en investering. Tap personal bytts ut kommer sällan tillbaks och normal handover tid till avlösaren 6-7 dagar händer inte för ofta. Så vi som Svenska befäl ombord får börja från börja allt för ofta. Det är inte vi ombord utan land beslut! så kom inte och säg att inte vi ombord vet var problemet är. Som sakt pengar styr och nu börjar det bli pinsamt för vissa…

    • Anonymous

      Vissa större överhalningar av maskin görs ju med ganska långa mellanrum och om man har tur/otur så är man inte ombord just då. Då kan ju hända att man inte är så familjär med just dom delarna av maskin trots att man varit flera år i samma båt. Inget konstigt eller fel utan bara blir så ibland. Hjälper ju inte med en veckas handover om jobber bara görs var tredje månad (tex) och inte under den veckan.

  • Michael Petersson

    Ännu en gång visar det sig att billiga besättningar är inte lika med bra…olyckligtvis har många redare och management bolag valt att gå denna väg på bekostnad av olyckor ock maskin haverier, ökade försäkrings premier…givetvis försöker dom att få så mycket som möjligt kostnaderna för reperationer återbetalda av försäkringsbolaget…detta utan att ta något ansvar för kvalitet management av fartyg och besättningar…väldigt bra vikten av en professionell land organisation nämns, från CEO till inspektör…bravo Swedish Club väldigt bra rapportering, det behövs strängare krav på
    landsorganisationerna,
    dagens ISM code är inte tillräcklig…jag lyfter på hatten för dom få redarna och management bolag som operera med kvalitet som led stjärna…

  • martin

    Finns det nån seriös redare, och i så fall var nån stans?!

    • Anonymous

      Försök du att bygga upp en verksamhet som står sig över lite tid om du inte är seriös! Skulle vilja säga att näst intill alla idag verksamma rederier i Sverige är seriösa.
      Dom oseriösa brukar sållas bort vid lågkonjunkturerna så dom blir inte i branchen så länge.

  • Anonymous

    Mest kostnadseffektiva är besättning med kunskap och erfarenhet som sköter underhållet. Se till att de mår bra och sköter fartyget från dop till skrot så blir det billigast.

  • Före detta maskinbefäl

    Efter ett antal år i alla befattningar på maskinsidan märktes tidigt att kunskapen på det praktiska arbetet ombord blev sämre för varje år. Ofta kom det ombord maskinbefäl som inte var det minsta kunniga på den praktiska sidan.

  • Anonymous

    Hjulet: Billig båt byggs och bemannas i Asien, återvinns på beachen i Indien efter 20 år av pengagenerering. Kostnadseffektivt, hållbart och miljövänligt. Globalisering när det är som bäst! För att inte tala om samhällsnyttan! Vore något för Naturskyddsföreningen och WWF att ta efter detta framstående hållbarhetsarbete som sjöfarten bidrar till! Vore lysande att beacha en båt i Göteborg med all ny arbetskraft landet fått dessutom! Kanske Öland passar bättre?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.