Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Forskning | Fartygsutrustning

Stora dieseltillverkare i samarbetsprojekt

Wärtsilä, MAN Diesel & Turbo och Winterthur Gas & Diesel samarbetar inom EU-finansierat forskningsprojekt.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Framtiden

    Bravo! Fler sådana projekt behövs över en bred linje. Snart får vi börja titta efter nya planeter att bo på och förstöra:) Vad vidtar regeringen och MP för aktiva åtgärder inom dessa extremt viktiga frågor???

  • Per Fagerlund,

    Den här typen av breda tillämpande projekt för industrialisering av de stora mängder av kunskaper om bränslen och motorteknologier som existerar är av stor betydelse.
    Av stor betydelse är även att bygga vidare på det som redan gjorts och som pågår.
    I projektet ”Effship” 2009-2013 arbetade Stena, Wärtsilä, Scandinaos, Chalmers, SSP med flera med frågan hur långsiktigt uthållig sjöfart kunde utformas bland annat ur bränsleteknisk och motorteknisk synvinkel. Allt i syfte att se vilka alternativ som bäst passar sjöfarten vad gäller att möta samhällets krav på energieffektivitet och långsiktighet för att nå målen 2030, 2050 och därefter.
    Effship projektet ledde till fullskaletester ombord i Stena Scanrail, till ett brett vetenskapligt workshop ”Promsus”, till konvertering av Stena Germanica till metanoldrift och till Methanex kontrakterande av 7 st. 50,000 tdw metanoltankers att drivas av metanol. Projektrapporter finns under http://www.marinemethanol.com.
    Vi ScandiNaos arbetar med ytterligare projekt kring motorteknik och bränslen för 2050 och framåt och ser klara möjligheter till bred samverkan kring dessa viktiga frågor.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.