Fotograf: Tarbit

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

LNG-bunkring tillåtet i godshamnar

Ett nytt regelverk gör det tillåtet och möjligt att bunkra LNG i Göteborgs Hamn. Regelverket är framtagen av hamnen i samarbete med Transportstyrelsen och Rotterdams hamn.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Snart fyra år efter konverteringen av Bit Viking blir det tillåtet att bunkra LNG i svenska hamnar.
    Och så säger dom att Sverige ligger långt fram när det gäller miljöteknik…

    • Anonymous

      Men Bit Viking bunkrar ju inte i Sverige

      • Anonymous

        Nej precis, det får dom inte ens om dom hade velat göra det, förren nu då.

        • Anonym

          De har ingen anledning att bunkra i Sverige, de går ju aldrig till Sverige ju.

          Sen blir kraven i Norge på LNG bunkring hårdare,

  • Anonymous

    Det är till sist hamnoperatören inte GHAB som godkänner om LNG-bunkring får ske på deras område.

  • Bennyboy!

    En liten tanke. Det borde finnas speciellt godkända varv för LNG båtar. Jag tänker närmast på när man behöver skifta läckande ventiler i tanksystemet. Båtarna är inte utrustade för att pumpa LNG:en iland igen. Enligt min erfarenhet så släpps gasen direkt ut i atmosfären vid dessa tillfällen. Det borde finnas anläggningar som kan ta emot avkokningen/gasen.
    Det borde även finnas speciella kajer i hamnar som kan användas av gasbåtar som ska ligga till kaj längre än en vecka. Vid för långa landliggare så stiger trycket i tanken och avkokingen/gasen släpps ut i atmosfären.
    Antingen att gasen återanvänds eller att den går till ett flam-torn……..

  • Chiefen

    I Norge pratas det om att göra det svårare att bunkra LNG pga utökade säkerhetszoner

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.