Fotograf: Sjöfartstidningens arkiv/Jacky Leissner

Kategori: Fartygsaffärer

Överföring av hyresavtal kan rädda Kungsholm

Kungsholm får en sista chans om hyresavtalet för Götaverkens varvsområde kan överföras till ett annat bolag.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Stefan

    Håller tummarna att konsortiet runt Kungsholm lyckas ! Nu när varvet är nedlag och dockorna snart borta hur sorgligt det nu än är. Men bra mycket trevligare titta på Kungsholm där de tidigare dockorna legat. På 5 år hoppas jag att man verkligen hittar en permanent plats. Men med tanke på bostadsbristen i Göteborg så kommer hon att få en ekonomisk garant från dag 1.
    Hoppas nu verkligen blir av.

  • Rolf B Bertilson

    Jag tycker det vore en fjäder i hatten för sjöfartssverige att kunna ha Kungsholm liggande i hamnen. Lite nostalgi som samtidigt gör nytta igen. Tänk att få ligga över i detta fina fartygs fina hytter. Om man inte sover gott där – så skulle man inte göra det på annan plats heller.

  • Mikael

    Det har varit en lång väg hit men med det engagemang Sid har drivit detta projekt borde politikerna inte hysa tvivel om vilka fördelar Kungsholm kommer att utgöra i Göteborg. Jag håller tummar och tår!

  • Bengt Johansson

    Låter som en otroligt bra ide och håller tummar att detta går i lås detta tror jag att jag delar med alla sjöfarare.

  • Jan Wisen

    Måtte nu detta ros ihamn. Göteborg är ju den enda riktiga sjöfartsstaden i Norden säger jag som Stockholmare. Kan Rotterdam så kan Göteborg vårda sitt sjöhistoriska arv

  • Anonymous

    Tänk få krypa ner i kojen o se solnedgången genom hyttventilen, lite öppen höra kluckandet mot skrovet känna sjöluften smyga in o blund för uppleva ett fartygs liv o ljud likaväl som blåsten tjuter i mantåg o regn som rinner på ventilen densamma . Är inte det värt ett överföring av hyresavtal för fortsatt liv för ett fint fartyg .

  • Pålle

    Lysande utveckling – Sid är en sann entreprenör och sjöfartsvän! ÄUAB måste snappa detta erbjudande. Problemet är att de verkar pressa Damen på sanering av älvbotten. Med Kungsholm och KEY-planerna ser nog Damen möjlighet till en snabb sorti. Det är egentligen gamla Celcius – som delvis har blivit ÄUAB (!) som ska stå för saneringen…om alls! Det bästa för GBG vore att få ett nytt fokus i hamnen. Se bara på atmosfären kring ”Volvo Ocean Race”-veckan. Nästan magisk, med båtarnas uppvisningssegling vid Götaverken. Gör om Frihamnen till ett nytt evenemangscentrum a la South Bank i London. Korsvägen och mässan saknar expansionsmöjligheter! Lycka till nu med Kungsholm!

    • Pålle

      Så stelbent av ÄUAB – de säger nej med hänvisning till miljögifter i bottenslammet. http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2764254-m-s-kungsholm-stoppas-av-alvstranden
      Riktigt osmidigt, men inte förvånande. Nit styr GBG idag, och då talar vi inte om nithammare.

      • Peter

        Skriv en kommentar…Helt otroligt vilket jävla styre det är i vår stad. Politikerna gör allt för att döda kulturen runt sjöfart, t.o.m. de som går runt ekonomiskt och t.ex. volvo vill ha. Vad har de tänkt om bottenslammet nu då? Lika bra de kryper ner där själva.

      • Peter Östlund

        Jag skäms över det sätt Göteborg behandlar sin historia. Jag är inte heller förvånad.

  • Ea.

    Tänk sen Ghöteborg o Kungsholm ligga Vid samma kaj/ plats vilken syn för alla

  • per-arne wikström

    det är nu bara att hoppas att alla står på sig och kämpar.lycka till

  • Egen Företagare

    På tiden att några äldre godingar blev till allmän beskådning.Tänk om det låg nogon Ostasiatare,Transare,Lojdare,Jonsare,vid gamla Kungsholm.Tyvärr är det försent så hoppas nu på Kungsholm som jag såg glida in i Gtb som nybygge.Var vid denna tiden uppsat på förmedlingen och mönstrade på en Grängesbergare malm och oljedragare året var 1966.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.