Fotograf: Arkiv

Kategori: Folk/företag | Torrlast

Rederiet Argonaut återuppstår

Rederiet Argonaut har återuppstått, fast den här gången som bulkrederi i stället för tankrederi. Rederiet har fått kontrakt på sin första last.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Vi får hoppas de lyckas.

  • Anonymous

    Min bästa tid till sjöss var hos Argonaut. Rederiet hade bra inställning. Är det något jag idag saknar så är det sjöresorna Kharg Island till US-Gulf eller Holland. Vi gjorde även en hel del resor Kharg Island – Durban. Var rätt lagom med två veckor mellan hamnarna.

  • stig göran hansèn

    kul lycka till

  • Anonymous

    Hoppas att de går bra för dem! Har rederiet någon hemsida? Hittar ingen när jag söker på nätet.

  • Birger Simonsson

    Med er erfarenhet och stora förtroende på marknaden kommer ni att lyckas.

  • Bertil Olsson

    Roligt att läsa, jag önskar er alla lycka till!

  • Bo Barknertz

    Spännande läsning lycka till.

  • BÅL

    En nostalgisk känsla blandas med ett leende….äntligen någon som törs…i Sverige!!!

  • William

    Härliga nyheter! Önskar alla inblandade ett stort lycka till.

  • Anonymous

    Jag önskar dig lycka till Björn. Du kommer att lyckas.

  • Anders Frisk

    Grattis Björn, måste vara trevligt att få börja med en gammal storkund och en välkänd trad.

  • Conny sundving

    Med Björn Laike vid rodret finns det goda möjligheter till att det kommer att gå bra.
    Lycka till,

  • Goran, Kegashipping

    Jag tror att det kommer att bli ett framgångsrikt rederi med möjlighet att växa

  • Anonymous

    Kul med nya initiativ! Dock är väl detta ett befraktningskontor alternativt mäklare som tc-ar eller tar in fartyg för spot? Många vill kalla sig redare, färre är det. För att uppnå ”status” inom internationell sjösätt som Rederi/Redare krävs en del. För att en person som genom ett certeparti befraktat ett fartyg skall få status som redare krävs att en viss nivå av ”självständighet” från ägaren har uppnåtts. Så är fallet till exempel om fartyget befraktas på ett bare boat-certeparti, där befraktaren hyr fartyget utan besättning. Varken de lokala befraktningbolagen inom tank Navix, FureTank Chartering etc är Redare/Rederi det är FureTank, Donsötank osv. Inte ens Broström i CPH då Maersk Tankers sköter driften. Bara en liten passus. Svaret står ju t.o.m. i texten ovan ” Vi har också precis chartrat ett fartyg för den lasten. Det är så vi ska arbeta – laster först och båten sedan. Båtar finns det alltid att få. Inte minst nu när det levereras en massa fartyg som felbeställdes för några år sedan.” Dock vore det ju alldeles förträffligt om det finns ett Argonaut i framtiden som är ett Rederi med egna fartyg och tekniskt management a la NOS.

  • Egon Svensson

    Now is the time to get the ships to use when the market goes up.
    With todays low cargo rates you can not expect to make a profit with a charter.
    Owners take cargo under cost today to minimize their loss until the markrt turns.
    Good luck anyway and you can call yourself a Rederi after you purchased your first vessel.

  • Egon Svensson

    Det är många exempel på det som Argonaut ny försöker .
    I denna marknad är det dom som kan hålla huvudet over vattnet som overlever.
    Någon profit vill det förmodligen inte bli.
    Nu är det tid att investera i tonnage, och operera at cost innan marknaden svänger up igen
    under 2017.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.