Atlantic Mercy är organisationen Mercy Ships nybygge som ABB och Stena RoRo är involverade i.

Fotograf: Mercy Ships

Kategori: Specialfartyg | Fartygsutrustning

Elkraft från ABB i nytt sjukhusfartyg

ABB levererar elkraft och framdrivningssystem till den internationella hjälporganisationen Mercy Ships nybygge. 


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • E.L

    Eget kraftverk ombord…. Ojda, och jag som trodde varje fartyg hade just detta.

  • kanske inte

    Fint att dom far eget kraftverk ombord, det ar ju nytt I branchen medans vi andra har fotogenlampor och gasspis……..

  • E

    Ja precis, måste blivit något galet, oavsett kul att ABB och Stena RO-RO verkar vara på framkant!

    • Marianne Ovesen

      Ja lite galet blev det allt. Översättningen av engelskans Power Plant i pressmeddelandet gick för snabbt. Mvh Marianne Ovesen

  • FF

    Hoppas dom kommer ihåg att utrusta med landstignings fartygs kapacitet. Alla platser har inte kajer eller så är dom borta efter någon katastrof. För den skall nog inte användas primärt i något iland.

  • Rickard

    Ja, ”kraftverk ombord” kan tyckas vara lustigt, men har man arbetat ombord i dessa fartyg, så försår man också att detta inte alltid är en självklarhet. När jag var ombord som 3:e stm i ett annat av hjälpfartygen i slutet på 90-talet hade vi fortfarande ingen autopilot installerad, således handstyrning dygnet runt på sjöresorna. Handjagade livbåtsdävertar, omkastbar maskin, bell-book, astronomisk deviation av kompassen, bommar för lasthanteringen, likströmsgeneratorer o s v. Men, det handlade inte om effektivitet, utan om att träna unga människor inför missionsarbete. Att lära sig att mission handlar om hårt arbete först och främst, och äventyr i andra hand. Sedan skadar det ju inte om man effektiviserar en aning…

  • Giovanni Piacentini

    Ett sådant fartyg har det funnits i behov och diskuterats i årtionde, bra att det nu finns finansiärer till ett sådant fartyg.
    Det är klart att fartyget används där katastrofer har förekommit och oftast sker det i områden med angränsat hav till utan tillgänglig hamn. Därför bör fartyget utrustas med mindre båtar för att nå området, men även utrustas med helikopter.
    De drabbade områden saknar oftast både dricksvatten och el. Därför bör fartyget ha extra tillgång till dricksvatten eller kunna producera den från havsvattnet och extra el kapacitet för att leverera el via kablar till land. Sådan situation brukar ta lång tid av hjälpinsatser och fartygen behöver egna stora resurser av energi. Bra projekt, önskar veta mer mera om den.

    • Anonymous

      Nu behöver inte området nödvändigtvis ha drabbats av katastrofer för att de ska åka till ett ställe utan de handlar om U-länder i största allmänhet och de är ett sjukhus fast på vatten som kan köra till annat ställe så de lär nog inte försörja de aktuella byn med ström.

  • Anonymous

    ”fjärrstyrt system för feldiagnostik samt telefonassistans dygnet runt” – trist att det inte funkar lika bra som det later.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.