Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Damen-dockorna borta till våren?

De två dockorna på Damen Götaverken tycks nu vara på väg att lämna Göteborg. Ett försäljningsavtal är ”i princip” färdigt för att skrivas under.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Även Eriksberg, Lindholmen och Arendal bör saneras. När det gäller Eriksberg som antagligen innehåller betydligt mer TBT än Lundbystrand, finns ej de gamla ägarna kvar d.v.s Broströms. Ska Älvstrandens utvecklings AB betala för den sanneringen eller hyresgästerna på Eriksberg?
    Jag tycker dessutom att det är konstigt att markägaren inte hålls skyldig, man har ju köpt marken med TBT från Celsius 1992. Man valde att inte göra upp med Celsius vid den affären eller under den period som Celsius fortsatte som hyresgäst. TBS slutade användas 1993 vilket innebär att det är orimligt att begära att Damen ska stå för sanneringskostnaderna. Celsius drev varvet från 1977 och kan endast stå till svars för en mindre del.

  • Varvsanhängare

    Även områdena Eriksberg, Lindholmen och Arendal bör saneras. I fallet Eriksberg finns ej de tidigare verksamhetsutövarna kvar (Brostöms). Ska markägaren Norra Älvstrandens Utvecklings AB betala för den notan eller verksamhets utövarna på Eriksberg. Samma gäller för Lindholmen och Arendal. TBT slutade användas 1993 och Damen köpte Cityvarvet år 2000. Celsius drev varvet från 1977 och sålde marken till Norra Älvstrandens Utvecklings AB 1992. Man gjorde inte upp om miljögifterna vid det tillfället och inte heller under den period som Celsius fortsatte som hyresgäst.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.