Johan Källsson letar tillsammans med Ahlmark Lines efter vd till nytt jv-bolag.

Fotograf: Erik Thun AB

Kategori: Regelverk | Ekonomi | Politik

Nytt bolag ska bedriva inlandssjöfart

Erik Thun AB, VT-Group och Ahlmark Lines bildar ett ”joint venture”-bolag som ska starta transporter på de inre vattenvägarna.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    svensk flagg?

    • Anonymous

      Skriv en kommentar…skulle inte satsa mina sista pengar på det…

  • Fraktslusken

    Roligt! Lycka till med projektet!

  • Sven

    Fattar inte hur detta skall löna sig? Tittar man på VT´s hemsida så är dom aktuella bargen på ca 1900 ton. Vet inte om det räcker med 4 man besättning? Men det finns ju så mkt tonnage som ligger just nu. Så det måste ju löna sig att skicka upp en med 4000 ton istället. Ifs så är det större besättning. Men det är ju inte den stora kostnaden! Svårt att tro att en barge får 100% sysselsättning med frakt bara på älven?!

    • Jonas

      Nej jag har också räknat på detta och det är då inte självklart att det går.
      Containerfeeder kräver ju hög turtäthet, dvs flera fartyg som kostar pengar och oljan vet vi ju hur det är med den. Där körde ju statens bolag nästan gratis för att knäcka dom som höll på med det.
      Återstår kanske virke för omlastning till containers och biobränslen till en eventuell biogas anläggning i Göteborg.
      Något mer?

  • Anonymous

    Se till att den tilltänkte VD:n har kunskaper i europarätt högt upp på CV:t.

  • Anonymous

    Friskt VÅGAT är hälften vunnet
    OldF.

  • Rolf B Bertilson

    En bra utveckling av frågan med utökad inlandssjöfart. Bra att ta hand om möjligheten att flytta gods från land till sjö. Bra att utnyttja ett förändrat regelverk för denna typ av trafik. Ett måste för miljön, bäst använda av tillgängliga medel för infrastrukturen mm Som förre landshövdingen i Västerås Mats Svegfors så rätt sa en gång: Det spelar ingen roll hur många miljarder vi lägger på förbättring av E 18 om vi inte samtidigt använder Mälaren på ett bättre sätt!

  • MJ

    Bra initiativ, lycka till.

  • Andreas Åsenholm

    Fantastisk satsning ! Lycka till!
    Nu är det upp till politikerna att träffa nödvändiga åtgärder

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.