Fotograf: Privat/Rvongher

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

”En olycka har flera faser”

Befälhavaren på Costa Concordia, Francesco Schettino, dömdes till 16 års fängelse – men rederiets agerande bör kritiseras mer, menar Ulf Svedberg, Sjöfartsverket.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Bra skivet !!

  • Anonymous

    Bra skrivet!

  • Christian

    Mycket bra sammanfattat hur det är till stor del i kryssningsbranschen. Jag instämmer till 100%.

  • Anders Österlund

    Efter några år inom sjöfart – men också drygt 40 år inom luftfart – jag instämmer!

  • A.Th.Jonasson

    Mycket bra. Keep going.

  • Rolf B Bertilson

    Bra skrivet Ulf. Det enda negativa jag tycker är Din kommentar att ”andra må bedöma” kaptenens agerande efter grundstötningen. Om det nu var så att han lämnade fartyget innan näst sista gjort så, var väl det värt ett tyckande.

  • S Lindberg

    Besättningen måste ha gjort bra ifrån sig. Nu när RCI kommer med allt större ftg hoppas jag man satsar på en väl trimmad och välutbildad säkerhetsutbildning. Har kryssat m Costa och inte imponerad av deras säkerhets tänkande.

  • S Lindberg

    Säkerhetsbesättning ska de vara

  • M Martinsson, kryssningsbefäl

    Har länge funderat på hur länge alla ska skriva om syndabocken Schettino men aldrig nämna de som anställt honom, som har haft förtroende för honom tills det gick åt !”#¤%& – Costa. Äntligen,tack! Han får 16 år, vad får Costa?

  • Neptuns Logg

    Vet inte om jag till fullo håller med skribenten. Oavsett vilken rederi bransch och kultur man tjänstgör i, torrlast, tanker eller kryssning och abstraherat fr de faktorer som finns nämnt i artikeln ( Direkt och indirekt och Bakomliggande faktor ) så finns det naturligtvis krav på en befälhavare och dennes egenskaper från rederiet, Utan att det behövs nämnas i någon arbetsbeskrivning. Säkerhetsorganisation och dess praktiska handhavande ombord i ett fartyg är alltid prio ett, oavsett fartygs typ. Man måste som befälhavare ta de beslut som främjar och till fullo fyller de säkerhetskrav för besättning, Fartyg och oavsett last, samt rederi kultur. Kan man inte skilja på upplevelse och säkerhet, bör man nog se sig om efter en ny befattning.

  • Peter B

    Bra beskrivning. En teknisk detalj bara. Du nämner AIS, men det krävs nästa generations AIS för att skicka rutterna i STM. Dagens AIS har för liten kapacitet för detta. Nästa generations AIS heter VDES.

  • Anders Björkman

    Enligt min mening var Costa Concordia ej sjövärdig vid avgång 13 januari 2012 med redarens och italienska sjöfartsverkets kännedom. Besättningen var ej fulltalig, mest inhyrda utlänningar som ej kunde utföra fartygets övergivande, etc, etc. Rutten var enligt plan, dvs att fräsa förbi holmar och skär till passagerarnas förnöjelse. Varför en enkel 50-60° gir inte utfördes korrekt är fortfarande okänt. Resultatet blev en kontakt och skutan blev läck. Men hon sjönk inte! Hon kapsejsade plötsligt dagen därpå. Jag beskriver eländet på http://heiwaco.com/news8.htm . Enligt italiensk rättvisa är kaptenen ensamt ansvarig för allt ombord.
    Vrakets bortförandefrån platsen där det kapsejsade är en annan kostbar skandal. Vrakets skrov är svårt skadat efter olika bärgningsarbeten och kan bryta itu i flera delar där det nu ligger i Genuas hamn. Det spektaklet beskriver jag på http://heiwaco.com/news811.htm . Jag tror inte det går att skrota vraket där. Enklast är nog att sänka det bredvid M/T Haven som ligger på botten utanför Genua. Media har gett en annan beskrivning av allt ovan, pga okunskap om vad som gäller till sjöss.

  • Lars Grönberg

    Vad anser Ulf Svedberg vara orsaken till att fartyget kapsejsade ett par timmar efter grundkänningen?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.