Fotograf: Riksdagen/Adam Bergman

Kategori: Politik | Ekonomi | Juridik

”Åtta års långbänk om tonnageskatten”

Socialdemokraterna inledde arbetet med en tonnageskatt redan 2004, men reformen förhindrades under moderaternas tid vid makten och drogs i långbänk i åtta år, menar Leif Jacobsson (S) i en replik till Boriana Åbergs (M) debattartikel om tonnageskatten.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Helt fel timing av allianspolitiker att komma med kritik i detta ärende nu. De har som sagt förhalat/förhindrat ett införande av tonnageskatten. Troligen av ideella skäl. En högerpolitiker gillar inte att dela ut branschstöd överhuvudtaget. Företag som inte kan klara sig utan stöd/subventioner skall slå igen.Punkt-slut! Det hade varit bättre om de hade varit ärliga med detta och sagt ett skarpt nej redan från början. Då hade kanske många ungdomar inte slösat bort sin tid på en sjöbefälsutbildning, som ju inte tycks leda till jobb i Sverige i alla fall.Man får hoppas att de rödgröna nu kommer till skott med detta. Faran är väl dock att de t kommer att stupa på finansieringen.Man har ju sina orubbliga principer även i det lägret.

  • Johan hullberg

    I sverige lär det finnas 1 miljon fritidsbtar och vår kust är lång men snart har vi
    Varken flotta, handelsflotta eller fiskeflotta kvar .

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Tack Leif! Vi instämmer att frågan är bråttom och att vi förlorat arbetstillfällen! Vi är också extra glada åt den enighet som tycks råda över partigränserna i frågan.

  • Fd Moderatväljare från Skärham

    Vilket dravel!
    Ingen är väl betjänt av att prata om vad som inte gjordes under de senaste åtta åren. Det är ju endast framtiden vi kan påverka så se till att jobba på de förändringar vi så väl behöver istället.
    Nu har sossarna chansen att göra nått som dom borgerliga inte gjorde, men tar dom den?

  • Anonymous

    Innan vi inför Tonnageskatten måste det utredas vem som bär skulden till förslaget/förhalningen av förslaget. För det är ju därför det införs. För att ni politiker ska kunna visa hur duktiga ni är kontra hur usla det andra blocket är. Inte är det ju för att rädda/skapa jobb inom sjöfarts-sektorn. DET ABSOLUT VIKTIGASTE I DENNA FRÅGA ÖVERHUVUDTAGET ÄR JU ATT POLITIKER-POÄNGEN HAMNAR RÄTT. DET VERKAR JU SÅ ? SKIT I SJÖFARTEN FÖR ALL DEL. In med en motion nu när man verkar ha ett bra förslag. Eller ska vi ha en utredning till om vem som ska lämna in den också ?

  • Anonymous

    Hade varit intressant att veta vilka Rederier som det har gått så bra för att en tonnageskatt ska ha någon inverkan ! Minskningen av handelsflottan har väldigt lite med tonnageskatt att göra, tror jag ! Först måste Rederierna gå så bra att överskottet kan beskattas ! De som har försvunnit har troligen inte haft ens en tillräckligt stor förtjänst för det, utan hellre likviderat bolaget !

    • SJ

      Det ligger väldigt mycket sanning i vad du skriver.

    • Anonymous

      Nu har det ju varit några tuffa år för många men man får väl både hoppas och förutsätta att det kan bli lite vinst i framtiden, annars kan man ju lägga sig ner och dö direkt.
      Och den eventuella vinsten hade ju varit perfekt om den kunde sparas till att byta upp sig till nyare båtar tex istället för att skatta bort en god bit.

  • Clark Kent

    Vi kan väl inte öka sjöfarten med Miljöpartiet i regeringen. Sjöfarten släpper ju ut koldioxid vilket då räknas som svenska utsläpp. Mycket bättre att de bokförs hos Panama eller något annat land som ändå struntar i det, då hamnar de i alla fall inte på vårt samvete och vi kan berömma oss av att bidra till en bättre miljö.

  • Anonymous

    Ett klasikt branch mord! Eller konsten att se till att folk inte jobbar till sjöss något mer. Ens barn skall vara på landbacken så slipper någon må dåligt i släkten.

  • Leif Remahl

    Leif har helt rätt i sin bedömning av finansminister Anders Borgs agerande som jag är helt övertygad om grundades på politisk (moderat) ideologi dvs staten skall inte gynna eller särbehandla s.k. särintressen till vilket bland annat tydligen svensk sjöfart, Sveriges försvar, pensionärer m. fl. tillhör. Kanske rätt tillfälle att damma av den gamla sagan om kejsaren utan kläder ?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.