Fotograf: Grafik: Adam Bergman

Kategori: Arbetsmarknad

Färre sjöfartsjobb än sökande

Statistik från Arbetsförmedlingen visar på få jobb för matroser, fartygs- och maskinbefäl – men fullt så dåligt som siffrorna visar kanske det inte är.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    jag tycker att det är åt helvete att befälen tar våra jobb,har hört och vet att erfaret befäl har taget matros jobb.har själv jobbat över 40år till sjöss,och jobbar fortfarande.

  • Anonymous

    Först flaggar redarna ut nära nog allt som finns, sedan försöker man lura in ungdomar att söka de få jobb som finns kvar, för att få konkurrens om varje jobb, och därmed lägre löner. Skämmes, ta mig fan!

  • Raymond Lindqvist

    Finns där inga motormen och reparatörer till sjöss längre ?

  • båsen, 40 år till sjöss.

    förjävligt att nyblivna sjöbefäl tar erfarna matrosjobb. Vad har dom för kunnande jämfört med en erfaren matros. Har själv varit med om situationen som erfaren bås med många års erfarenhet. Dom var då inte alltför motiverade att plocka kätting mm mm så man satte dom på vakt och det var ju det dom ville. Något för seko sjö att jobba för, men det är väl en för stor sak att utreda för dom.

    • Sven

      varfør skulle facket bry sig?

  • Anonymous

    Ja, det är en trist utveckling. Snart kommer väl tonnageskatteutredningen om de håller vad de lovat den här gången?! Enligt de nya ministrarna på finans och infrastruktur uttalanden på sistone om inga pengar kvar i statens kassa, pengar behövs till skola, vård omsorg och flyktingmottagande etc, Ja, då lär det inte bli nåt med tonnageskatten heller.De kommer att säga att redarna skall väl ochså göra rätt för sig. Men vilka redare då? Alla som ännu finns kvar under svensk flagg kommer ju att dra iväg de också. Då är det definitivt slut med jobb för svensk sjöfolk i svenskflaggade fartyg. En epok går i graven helt enkelt.

  • Sedde

    Eller som en självklarhet: Lägg ner en sjöbefälsskola!! Helst igår!!

  • Anonymous

    Båsen skall dom vara motiverad också! Ja det är nya tider utan tvekan. Till sjöss gör man vad man blir tillsagd dvs följer order. Det är inte ok, men ok en då om dom tar livet av sig själv men det är sällan bar en blir skadad när erfarenhet sviktar. Lastning och lossning är en potentiel farlig arbetsplats ombord i vilket fartyg som helst bara på olika sätt. Ja det var en härlig tid när man inte viste mycket…mer en att nästa hamn var kul som fan i Sydamerica..

    • båsen

      Du svarar ju själv på min kommentar. Ska man ha oerfaret manskap på lastdäck, nä, som bås och ansvarig sätter man dom på vakt så slipper man eventuella olyckor.

  • anonym

    Dra ner pa utbildningsplatserna,

  • Anonymous

    hej,säger en gång till,ta bort tapparna,omg,så finns det lite fler jobb,samt vi i maskin då,ukrainare som får jobben,bort ,,och skär ner på praktikanterna,låt dom börja som jungmän o elever,jag har alla papper i ordning,,men inget job för det,samt lång sjötid,kan ngn säga,el måste man vara 20 år o så,,hälsningar fr maskin.

  • Nyutexaminerad andremaskinist som jobbar iland

    Skräll…. I fyra år har jag fått höra att det skriks efter oss både till sjöss och iland, och sedan får man ändå inte jobb efter examen. Skolorna behöver få upp ögonen. Hur som helst, vad säger y-axeln i diagrammet?

    • Adam Bergman

      Hallå. Y-axeln är en siffra som visar på hur stor efterfrågan det är på arbetakratft. Ju lägre desto sämre. Till exempel läkare och ingenjör ligger runt 4-5.

  • Egon Svensson " the sailor"

    Slutsats. Utbilda er inte till Sjoman, journalist eller fotgraf.
    Det kommer inte att oka behovet av denna grupp i framtiden heller.
    Folk fran laglone lander har och vill i framtiden bemanna alla fartyg.
    Dessutom kommer fartyg att segla utan bemanning om 10-20 ar.

  • Olle Olsson

    Hur ser det ut för Elingenjörer,finns det jobb??

    • Adam Bergman

      Hej Olle,
      Jag tog inte med elingenjörer i den här artikeln eftersom Arbetsförmedlingen inte ser de som ett rent sjöfartsyrke utan rapporterar de som en enda grupp – oavsett om arbetet sker till sjöss eller på land. Men enligt Yrkeskompassen verkar utsikterna goda om det är det jobbet du satsar på: http://bit.ly/1Cr8QKY

      Så lycka till!

  • Anonymous

    Väldig få fartyg har el ingenjör ombord. Man kan fråga sig varför. Sjöingenjör är inte alls samma som SJÖ el ingenjör. Att jag skrev SJÖ beror på att gemene man på landbacken inte fattar vad man har att göra med på ett fartyg. Det bara är så och ansvaret för att det allvarliga inte fram går fören haveriet blir ett faktum. T.ex hur många människor kan bygga ihop sin egna privata dator? av färdiga komponenter alltså. Sedan att fel söka utan modern utrustning som är i högsta grad helt avgörande. Om nu kunskapen finns. För att bara bytta delar utan faktisk på detalj nivå veta fakta. Personal med sådan kunskap kräver sådan lön… så dom kan man inte ha ombord. Men oftast har inte personalen ombord inte tillgång med rätt system nivå. Tillverkarna ger inte ut den behörigheten att logga in i deras system. bara detta faktum ur en säkerhets perspektiv i sig är ett allvarlig problem med dagens och morgon dagens CAM BUS och andra digitala huvud system.
    Och tro inte att tillverkarna är fel fria! Dom är i högsta grad ansvariga.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.