Ulf Siwe, kommunikationschef för STM Validation-projektet.
Privat

Hallå där, Ulf Siwe!

Hallå där, Ulf Siwe – kommunikationschef för Sea Traffic Management (STM) Validation Project som är uppföljaren till MonaLisa och MonaLisa 2.0. Nyligen invigdes en ny testbädd i Stavanger med Port Collaborative Decision Making (PortCDM).

Relaterade artiklar

Hur har det gått i Stavanger?

– Sedan vi körde igång för två veckor sedan har PortCDM nu börjat användas och vi håller på att samla in data för analys av effekterna. Norge är med i projektet med tre hamnar och just Stavanger hamn har hög digital mognad och lämpar sig utmärkt som en testbädd för PortCDM. Fokus här är på kryssningsfartygen som i Stavanger går långt in i hamnen och lägger till i city. Vilket är att jämföra med om kryssningsfartygen skulle lägga till vid Slussen i Stockholm eller vid operan i Göteborg. När vi besökte staden så låg det tre kryssningsfartyg vid kaj. 

 I vilka hamnar har ni testat PortCDM tidigare?

– Det här var tredje hamnen, tidigare har vi testat det i Göteborg och Valencia. Konceptet, som gör det möjligt att dela information mellan bland annat fartyg och hamnverksamhet, vidareutvecklas kontinuerligt och syftet är att höja säkerheten, minska miljöpåverkan och öka effektiviteten både i hamn och till sjöss. 

Vad är nästa steg i projektet?

– Det är att hamnarna som ingår i projektet, totalt 13 stycken, ska sätta sig ner och kartlägga hur sina respektive hamnar fungerar och vilken information de behöver utbyta för att bättre koordinera anlöpen, det vill säga hur PortCDM kan göra mest nytta. De 13 hamnarna befinner sig alla i olika faser i projektet där Göteborg, Valencia och Stavanger ligger längst fram. Samtidigt pågår upphandling av testutrustning till 300 fartyg som också ska validera STM-tjänster till sjöss med start under våren 2017.

 Hur går ni vidare i Göteborg?

– I andra halvan av september kommer vi att köra ytterligare en testperiod i Göteborg. Vi kommer även att inviga en testbädd i Umeå i november. Sen rullar det vidare i tur och ordning med de övriga hamnarna i projektet. Varje hamn har i sin tur kontakter med andra hamnar och vi märker hur intresset för konceptet sprider sig, även utanför Europa.  

När kommer alla 13 hamnarna att vara utrustade med den här tekniken?

– Vi siktar på att alla 13 har lösningar på plats under 2017 och att de under 2018 ansluter samtliga aktörer i sina hamnar. Och det kommer säkert att bli fler än de 13 som kommer ha delar av konceptet på plats innan projektet tar slut 2018. Vår vision är att STM-konceptet är infört globalt 2030.

Sjöfartsverket har tidigare skrivit om MonaLisa-projekten, bland annat här och här. På projektets egen hemsida finns mer information.